Ulven kommer!

Af Svend Erik Milsgaard. Form. Radikale Venstre.

Det er efterhånden et særdeles velkendt varsel, som dukker op hvert år ved denne tid, når de kommunale budgetter skal til at tage form. Som regel bliver det ikke så voldsomt, som varslet advarer borgerne om, men det skal jo gerne se ud som om, - at der med dygtigt politisk arbejde er nået frem til et spiseligt resultat -. Det bliver altså kun en lille ræv, men husk nu. Ræven er også et rovdyr, der kan gør livet risikabelt for de svageste i dyreverdenen.

I de sidste par uger er varslerne kommet fra Børn – og Ungeudvalget. På trods af store ændringer for blot et års tid siden, som skulle imødegå fremtidige udfordringer, så ser der ud til at skulle reduceres i budgetterne. Det er Radikale Venstre imod. Vi taler om vækstkommune, og vi vil meget gerne have børnefamilier, som tilflyttere. Der er for os ikke tvivl om, at den måske stærkeste magnet for disse tilflyttere er børneinstitutioner af højeste karat. Det være sig dagpasningstilbud som skoler. Jo – det er rigtigt nok, der bliver allerede i børneinstitutioner udført et flot stykke arbejde og de mange målinger, som foretages, viser også gode resultater på skoleområdet. Men med de forudsætninger Silkeborg Kommune har økonomisk og socialt, så er gode resultater ikke gode nok, især ikke, hvis der med flere midler kan gøres endnu bedre og endnu mere attraktivt at flytte hertil.

Ser man på målingerne fra Danmarks Statistik, så ligger Silkeborg Kommune på en bundplacering, når det handler om normeringer i børnehaverne. På skoleområdet har vi en lavere udgift pr elev end de kommuner, vi normalt sammenligner os med. Silkeborg Kommune har netop fået særdeles gode målinger på erhvervsvenlighed, målt af byggebranchen. I denne uge kom nye målinger på, at beskæftigelsen er hjulpet rigtigt godt på vej, så vi topper her i Region Midtjylland. Radikale Venstre vil arbejde på, at Silkeborg Kommune også får den topplacering på børn - og ungeområdet.