Ta' nu ansvar

af Poul Elmegaard, Byrådskandidat Radikale Venstre, Silkeborg

Dejligt at der tages ansvar!

Alt for mange unge har svært ved at opnå en praktik- og lærerplads.  Det er dårligt for alle, at unge har svært ved at få uddannelser færdiggjort. Vi kommer til at mangle mange faglærte håndværkere – af alle mulige slags.

Derfor var det gældeligt at læse i MJA 21.10 – at restauranterne Zorba og Cafe Ewald begge har lærlinge og ansætter nye lærlinge. Et godt eksempel, der sikkert får både mad, vin og øl til at smage endnu bedre.

Hvem har det primære ansvar for at der er lærerpladser nok? For mig er det ingen tvivl om at det er arbejdsgiverne. De fleste unge løfter opgave rigtig godt. Ja, faktisk har vi al mulig grund til at være stolte af vores unge. Hvorfor opfylder arbejdsgiverne ikke sit ansvar? Ikke den enkelte arbejdsgiver, men gruppen som helhed.

Jeg venter på arbejdsgiverne fra bl.a.  DA og DI – at de viser ansvar. Hvor ville det dog være befriende, at høre en melding, der siger noget i retning af: ”Praktikpladser er ikke længere et problem, som arbejdsgivere tager vi imod unge, og vi uddanner unge, alle som kan og vil”

Hvornår løfter I andre jeres opgave, arbejdsgivere?

Det er et kommunalt ansvar, at sikre at alle unge under 25 år er parate til at tage en uddannelse. Vi skal nok løfte vores opgave, særligt hvis vi kan lave en Radikale byrådsgruppe efter valget, fordi vi vil Børn, Unge og Uddannelse.