Radikale klar til byrådsvalget

18-04-2017 afholdte de Radikale i Silkeborg deres årlige generalforsamling. Her var der valg af byrådskandidater på dagsordenen. Byrådsmedlemmet, Johan Brødsgaard, blev allerede genopstillet som spidskandidat på generalforsamlingen i 2016, men de øvrige kandidater blev valgt på mødet. Dette bliver den radikale liste til byrådsvalget i november:

Johan Brødsgaard, Silkeborg
Palle Clausen, Sorring
Poul Elmegaard, Sejs
Henrik Rolfsted, Alderslyst
Margrethe Skovbjerg, Kjellerup
Svend Erik Milsgaard, Hvinningdal
Torben Lohse Friis, Gødvad

Bestyrelsen har mulighed for at supplere listen.

Tilfredshed med byrådsarbejdet
Johan Brødsgaard aflagde beretning om det sidste år i byrådet. Der var særligt stor glæde over, at man havde nået igennem med ændringer til den fremlagte nye skolestruktur, således at man undgik, at 27 skoledistrikter blev til 9.

Derudover var der også glæde over det seneste års budget, hvor man noterede sig, at man for alvor er gået væk fra ”grønthøsterbesparelser” på 1 % på alle fagområder, som partiet har talt imod. Derudover var der opbakning til at have en sund kassebeholdning på 225 mio. – og fortsætte investeringer på bl.a. beskæftigelsesområdet.

Ligeledes var der radikal tilfredshed med konkrete fingeraftryk på budgettet, såsom et økonomisk løft af skoler og daginstitutioner, energiinvesteringer, et nyt ungehus og en bevarelse af Ungebyrådet.

Til næste års budget ønsker partiet bl.a. at prioritere yderligere investeringer på børneområdet, investeringer i klimatiltag og nye haller.

Valg til bestyrelsen og ny formand
Til bestyrelsen var der genvalg til Torben Lohse Friis, John Gammelgaard og Margrethe Skovbjerg. Nyvalgt var Poul Elmegaard. Per Knudsen og Jakob Prins blev valgt som suppleanter. En gammel kending, nemlig Svend Erik Milsgaard, genindtog formandsposten efter en sygdomsperiode, hvor Torben Lohse har været lokalforeningens formand.

Radikal Ungdom i fremgang
Radikale Venstre har et tæt samarbejde med ungdomsafdelingen, Radikal Ungdom, som også deltager i partiets møder. Foreningen tæller i dag over 30 medlemmer, og ”det tegner godt for den radikale fremtid”, noterer Svend Erik Milsgaard sig.

Folketingskandidat på tinge
Silkeborgs radikale folketingskandidat, Sanne Bjørn, er pt. I Folketinget, som vikar for Andreas Steenberg. Her har hun snart været tre måneder og er blevet kastet ind i forhandlinger om alt fra taxalov til MRSA. Sanne Bjørn blev genvalgt som partiets folketingskandidat i Silkeborg Nord- og Sydkreds.

Regionskandidat
Til regionsvalget i november stiller Radikale Venstre også med en kandidat i partiets topfelt, nemlig, Henrik Rolfsted, der til dagligt arbejder på sygehuset i Silkeborg som AC-Fuldmægtig. Lokalt tror man på Rolfsteds chancer, der i øvrigt også er opstillet som nr. fire til byrådsvalget.