Rød, blå, eller grøn

Af Thomas Tolborg og Svend Erik Milsgaard; Henholdsvis formand for Alternativet og formand for Radikale Venstre i Silkeborg Kommune.

Alternativet og Radikale Venstre i Silkeborg Kommune har aftalt valgsamarbejde i forbindelse med kommunalvalget den 21. november. Aftalen er dels et valgteknisk samarbejde for at undgå stemmespild, dels en aftale om et samarbejde om det politiske indhold.

Da Radikale Venstre i foråret kontaktede Alternativet og spurgte om de var interesserede i sammen at forsøge med en ny tilgang, var det en oplagt lejlighed til at udleve tankerne om en ny politisk kul- tur.

I stedet for blot at gå på plads bag én af »præsidentkandidaterne« og på forhånd vælge side og overlade initiativet til andre partier, melder vi ud af et ærligt hjerte, at vi ikke vælger side baseret på RØD eller BLÅ, men at vi sammen går målrettet efter den GRØNNE dagsorden.

Det nemme valg havde nok været blot at indordne sig under traditionerne og vælge side mellem RØD eller BLÅ. Indrømmet - Socialdemokraterne og Venstre henter normalt en meget stor andel af stemmerne. Vejen er banet for et »præsidentvalg« mellem Søren Kristensen og Steen Vindum i Silkeborg Kommune.

Men Radikale Venstre og Alternativet placerer sig selvstændigt, og forsøger derved at tænke nyt - eller GRØNT, og giver derved vælgerne et reelt tredje valg.

»Hvem peger I så på?« - vil spørgsmålene lyde. Svaret er ganske simpelt. De to partier i det GRØNNE valgforbund peger naturligvis på hver vores egne spidskandidater. På valgnatten vil mandatfordelingen dernæst afgøre, om det giver mening fortsat at pege internt i valgforbundet - eller om den GRØNNE dagsorden bliver understøttet bedst ved at pege på en helt tredje.

Det politiske indhold vil blive uddybet i efterfølgende læserbreve, og vi vil gøre vores til at fastholde opmærksomheden på dette i valgkampen. Det er vores mål, at vi holder os fri af de traditionelle magtstrukturer og håber vælgerne kan se os som den brobygger, der kan formidle et politisk miljø, der er præget af åbenhed og synlige processer.