Liv i Bios Gård og Mejerigården

Af Claus Løwe Klostergård og Johan Brødsgaard.

Henholdsvis spidskandidat for Alternativet og spidskandidat for de Radikale i Silkeborg.

I dag er Bios Gård og Mejerigården dækket af p-pladser og emmer ikke ligefrem af liv. Det skal være anderledes, hvis det står til os. Vi ønsker, at de to gårde gøres til grønne åndehuller i Silkeborg midtby, hvor p-pladserne graves ned under jorden, så livet kan leves på overfladen med park, legeplads og gerne med en udbygning af Nygades specialforretninger og caféer. Silkeborg mangler et sådan åndehul.

Helt konkret ønsker vi, at der i de to gårde skabes grønne områder, hvor man kan trække hen og finde ro fra gågaderne. Grønne områder, der akkompagneres af caféer og små butikker i områderne. Man kunne ex. forestille sig, at der blev etableret lokaler midt i gårdene, hvor der kan etableres butikker i stueetagen og lejligheder i toppen. Gerne prisbillige lejligheder til studerende.

Når p-pladserne graves ned i en kælder under Bios Gård, så kan man forbinde den med en p-kælder under Mejerigården. Hvis der etableres p-kældre under begge gårde, så kan man samtidig sløjfe biltrafikken hen ad Nygade, da det er herfra, at bilerne tilgår Mejerigården - og dermed kan vi skabe en bilfri gade.

I Bios Gård ligger den gamle biograf midt i det hele og forfalder. Det er en skam og ærgerligt at se på, for i netop denne bygning er et stort udviklingspotentiale. Hvad om denne disse lokaler blev brugt til et Street Market, hvor lokale aktører - ex. socioøkonomiske virksomheder - kan slå sig ned og bidrage til et mere mangfoldigt udbud af spisesteder i Silkeborg midtby?

Silkeborgs midtby er attraktiv - og et nyt torv har gjort en god bymidte endnu bedre - men der kan gøres meget endnu. Byrådet har afsat midler til renovering af gågaderne, og det er tiltrængt. Vi vil dog gerne mere, og derfor vil vi, hvis vi vælges til byrådet, arbejde for at Bios Gård og Mejerigården bliver til rekreative byrum.