Cykelstier på landet

Af Palle Clausen, Sorring - kandidat til kommunalvalget for Radikale Venstre

Jeg bor i Sorring, hvor vi har en masse hyr med busserne. Det vil sige, jeg bor på landet. Her er dejligt på lande. Her er natur, flotte marker, fantastiske skove og generelt bare dejlig natur. Når vi så gerne vil ud for at nyde alle de dejlige ting, mangler vi dog en væsentlig ting - cykelstier! For når vi vil ud og nyde natur, skal det foregå på smalle veje, hvor bilerne kommer susende forbi. Det tager en stor del af glæden fra en cykeltur med børnene. Det er ikke trygt at skulle bekymre sig hver gang, vi møder et sving eller en bakketop. Som Danmarks outdoor hovedstad eller kommune, må vi hellere sige i denne sammenhæng, så SKAL vi også have cykelstier på landet.

Når mine børn er hos deres mor i Toustrup, har de ca. 3 km i skole, og dem tager de med bus, men to drenge på 8 og 10 år skal jo ikke køre med bus. De kan jo nemt cykle de 3 km. Vejen er imidlertid ikke til, at jeg vil lade mine børn cykler på den. Vi kan både snakke sundhed og langsigtet økonomi, hvis vi investere i cykelstier og får børne op på cyklerne. Vi SKAL have vores små landsbyer forbundet til den nærmeste skole med cykelstier, Vi skal give børnene den frihed, de kan opleve ved at cykle selv, og det er kun af nødvendighed, de er tvunget til at benytte bussen. Det kunne vi, da vi var børn, og det kan de også i dag. Den glæde skal vores børn også have.

Radikale Venstre har i sit program til kommunalvalget, at vi ønsker at fremme cyklismen. Det gælder børnenes skolevej. Det gælder den almindelige transport til og fra arbejde, og når det handler om en almindelig naturoplevelse i fritiden.